Jesień jest to czas pełen uroku, nasycony barwami i zapachami. Drzewa zachwycają swoimi kolorami liści i różnorodnością owoców. Codzienne spacery z dziećmi do parku, na ogródki działkowe są źródłem wielu doświadczeń, które zachęcają do działania.
Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie organizowania zajęć z obszaru pojęć matematycznych opartych na bogactwie darów jesieni.
GRUPA- SZEŚCIOLATKÓW CEL OGÓLNY:
- tworzenie zbiorów przedmiotów na podstawie cech jakościowych.
CELE OPERACYJNE:
- rozumie pojęcia sad, ogród warzywny,
- tworzy zbiory owoców i warzyw,
- kojarzy liczbę z cyfrą,
- umie porównać liczebność zbiorów,
- wie, co to jest śpiżarnia,
- wie, dlaczego robimy zapasy,
- rozpoznaje warzywa i owoce poprzez smak i dotyk,
- potrafi dokonać opisu słownego,
- umie samodzielnie wykonać zadania zgodnie z poleceniem.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- wiersz "W spiżarni"- M. Kownackiej ze zbioru- H. Kruk- "Z ludźmi i przyrodą",
- płyta "Śpiewające brzdące"- cz. 7 piosenka Pt. "Zapasy",
- owoce i warzywa,
- liczmany,
- szablon pólek,
- dwa kosze,
- samochodzik,
- ilustracja sadu i ogrodu warzywnego.
FORMA ORGANIZACJI:
PRZEBIEG:
- Powitanie.
Wprowadzenie do tematu, poprzez zagadkę: "Barwne liście wiatr gdzieś niesie, wkrótce przyjdą wiatr i chłody. Owoce w sadach, zbiera się a na polu ziemiopłody. - Jaka to pora roku? Wytłumaczenie pojęcia ziemiopłody. Rozmowa kierowana na temat tego co zbieramy w sadzie, a tego co zbieramy z pola, ogrodu warzywnego.
- Omówienie darów jesieni, przyniesionych przez dzieci.
Ustny opis wybranego przedmiotu: jabłka. Opowiedz jaki ma kolor? Do czego służy? Gdzie rośnie? Itp. (dziecko odwrócone tyłem może odgadywać nazwę na podstawie opisu)
- Zabawa "Co to jest?"
Dziecko rozpoznaje nazwy owoców i warzyw, za pomocą smaku. -Dlaczego należy jeść owoce i warzywa? - O czym należ pamiętać przed ich spożyciem? Dziecko rozpoznaje warzywa i owoce poprzez dotyk. (możemy wyodrębniać pierwszą głoskę w wyrazie)
- Segregowanie przyniesionych darów jesieni.
W koszu są zebrane owoce i warzywa oraz samochodzik. Dzieci segregują do koszy owoce i warzywa. Po zakończeniu powinny zauważyć, że został samochodzik, który nie pasuje do żadnego ze zbiorów. - Co możemy z nim zrobić? Utworzenie zbioru zabawek.
- Zabawa ruchowa przy piosence "Zapasy".
- Rozmowa kierowana na temat robienia zapasów.
- Co możemy zrobić z owoców i warzyw, aby móc je jeść zimą? (kompoty, przeciery, suszenie, kiszenie).
- Odczytanie wiersza "W spiżarni" jako miejsca przechowywania przetworów.
" W solarni na półkach zapasów bez liku są dżemy, kompoty złoty miód w słoiku. I cebula w wianuszku i grzybki suszone są główki kapusty ogórki kwaszone. A gdy będzie w zimie tęgi mróz na dworze, zapachnie nam lato gdy słoik otworzę. Rozmowa kierowana na temat wiersza- sprawdzenie stopnia zrozumienia.
- Umieszczenie szablonu półek na tablicy.
Dzieci układają na pólkach przygotowane liczmany (4 jabłka, 3 gruszki, 2 cebule, 1 kapusta). - Policz ile jest jabłek, ile gruszek, ile kapusty, ile cebuli? - Czego jest najwięcej? - Czego jest najmniej?
- Praca samodzielna.
Tworzenie zbioru 1, 2, 3 i 4 elementowego. Na kartkach narysowane są pętle z zaznaczoną liczbą elementów. Dzieci rysują dowolne dary jesieni.
- Sprawdzenie prac.
Likwidacja zajęć. Z przyniesionych owoców możemy wykonać sałatkę owocową. autor: Irena Orawiec
|